tisdag 31 mars 2009

Rohtenburg


Regi: Martin Weisz
Utgivningsår: 2006
Cast: Keri Russel, Thomas Kretschman, Thomas Huber
Svensk Titel: Kannibalen från Rohtenburg

Handling

Katie Armstron en student som forskar på kannibalen Oliver Hagens liv och söker bakgrunden till varför han styckade och åt upp sin nätdejt. Efter ha följt Olivers fotspår får hon tag i den film som han själv filmade sitt mord och hur han styckade sin älskare.

Personligt omdöme

Eftersom den här filmen bygger på en verklig händelse så ger den mig mer rysningar än något jag sett på länge. Skådespeleriet är riktigt bra och de mörka miljöerna är perfekta för en sådan här film. Om du vill läsa historien om den riktiga kannibalen så kan du läsa lite här på Aftonbladet. Även om den här filmen inte är speciellt otäck varken i upplägget eller innhåller några speciellt otäcka scener så är ändå vetskapen om att detta har hänt något som ger mig en klump i halsen och jag mår lite illa nu när jag har sett den. Men jag tycker ändå att den var värd att se. Absolut inte något som man skall ha höga förväntningar på och filmen framställer inte kannibalen som någon "anti-hjälte" som "När Lammen Tystnar" gjorde med den nu kultförklarade Hannibal Lecter.


Betyg
6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar