lördag 7 mars 2009

El Orfanato




Regi: Juan Antonio Bayona
Utgivningsår: 2007
Cast: Belén Rueda, Farnando Cayo, Roger Princep
Svensk Titel: Barnhemmet

Handling

Föredetta barnhemsbarnet Laura uppfostrar sin adoptivson Simón tillsammans med sin man Carlos i ett gammalt hur som tidigare var barnhemmet där Laura växte upp. Simón är HIV positiv och berättar för Laura att han har osynliga vänner, hon tror att det är bara är hans fantasi som spökar. Laura bestämmer sig för att öppna upp ett barnhem för handikappade barn. Laura som nu är väldigt upptagen och har inte längre tid att ge sin son den uppmärksamhet som han behöver. När en maskerad pojke kommer till huset och Simón försvinner spårlös bjuder Laura in en grupp med forskare inom parapsykologi för att lösa mysteriet med Simón och huset.

Personligt omdöme
Den här filmen är en av de mest skrämmande filmerna som jag har sett på länge. Den har allt som jag saknat i de senare årens skräck. Den bygger inte så mycket på blod som sprutar utan snarare på att visa blod när det är behövs och sedan jobba med skuggor och ljus. Inslagen med det paranormala är helt undebart och jag skulle nog säga att denna film har en stor möjlighet att bli en klassisk rysare. Skådespeleriet är underbart och man kan verkligen känna rysningarna som går genom personerna i huset, ljudet är skrämmande knarrande dörrar, vinden och ibland bara tysthet hjälper även det till att skapa rysningar. Jag inbillar mig att eftersom det tala spanska gör detta att den blir lite mer otäck än om den hade varit på engelska det finns det säkert fler som kommer att säga emot. Den här filmen innehåller det mesta som skrämmer mig, barn, dockor och gamla tanter. Dessa tre saker tillsammans i en skräckfilm gör att man vet att man kommer att få sig en riktig adrenalinkick när skräcken sätter igång. Jag har hört ryktas att det kommer att göras en remake på denna film då vi alla vet att amerikaner inte kan eller orkar läsa en textremsa. Så se orginalet innan Hollywood har förstört en av de bästa skräckfilmerna som har slappt detta århundrade.
Betyg
8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar