torsdag 3 september 2009

Don Quixote




Regi:
Peter Yates
Utgivningsår: 2000
Cast: John Lithgow, Bob Hoskin, Vanessa Williams, Isabella Rosselini
IMDB: Don Quixote


Handling

Alonso Quixana har spenderat åratal att läsa böcker om hjältemodiga riddare som drar fram över landet, dräper jättar och räddar vackra ungmöar. Men så en dag på ålderns höst klargör han för alla att han nu vill kallas vid Don Quixote de la Mancha. Han klär sig i en rustning och beger sig ut i landet tillsammans med sin vapendragare och granne Sancho Panza för att förverkliga sina drömmar.


Personligt omdöme

Jag vet inte om det har med att göra att jag älskar sådana här berättelser eller om denna filmen bara är så bra som den är. Att se någon drömma sig bort till en värld där jättar riddare och vackra damer finns i överflöd är nog något som jag också skulle vilja göra på ålderns höst. Och jag hoppas verkligen att jag har vänner som hjälper mig att förverkliga mina drömmar hur galna de än är.
Skådespeleriet i filmen håller en hög klass. Bob Hoskins är helt underbar som vapendragaren Sancho Panza. John Lithgow är även han en skådespelare med klass även om det är lite väl mycket "tredje klotet från solen" över honom. Så är detta en film att titta på en fredagskväll? Njaa inte direkt. Detta är mer en ligga-bakfull-på-lördag film. Det är en lättsmält komedi och är helt okej på alla sätt och vis.

Betyg
7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar