måndag 8 mars 2010

Nattens Oscarsgala (i korthet)

Äntligen var det dags årets största gala och kanske den viktigaste. Det känns alltid stort att få sätta sig ner och se de underbara talen och se stjärnorna glänsa på röda mattan. Nattens gala var inte något undantag. "Avatar" fick en del statyetter men kvällens stora vinnare var ändå "The Hurt Locker" en film som jag helt missat och inte trodde på innan galan.

Mest glad blev jag ändå över hur glad Christoph Waltz blev för sin statyett för sin roll som Hans Landa i "Inglourious Bastards". Det är skönt att se att någon som ändå vunnit storslam i de andra galorna som gått ändå kan känna sig så stolt över att få en Oscars.

Det är även roligt att se en kvinna äntligen vinna Oscars för sin insatts som regissör. Jag är väldigt glad för Kathryn Bigelow regissör till "The Hurt Locker".

I övrigt bjöds det inte på några stora överraskningar "Up" vann för bästa animerad film vilket jag gissade på redan efter att sett den filmen. "The Cove" vann för bästa dokumentär vilket också var väntat. Den största överraskningen måste ändå vara att "Star Trek" en av de åtråvärda Oscars.

Kvällens största besvikelse var ändå att Maryl Streep inte vann sin Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Utan istället Sandra Bullock, visst var hon säkerligen värd denna vinst men någonstans i mitt hjärta så hoppades jag att Maryl skulle vinna den.

Jeff Bridges vann solklart för sin roll i "Crazy Heart".

Självklart finns det en massa vinster som jag inte pratat om här. Men galan var helt klart smakfull och väldigt underhållande. Alec Baldwin och Steve Martin gjorde ett underbart jobb med att hålla ihop galan och humorn var stundtals rå men hjärtlig.

För lite mer artiklar läs gärna
Aftonbladet 1 2 3 4
Expressen 1 2 3 4 5
DN 1 2 3 4 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar