söndag 2 augusti 2009

Dolan's Cadillac


Regi:
Jeff Beesley
Utgivningsår: 2009
Cast: Christian Slater, Emmanuelle Vaugier, Wes Bentley
IMDB: Dolan's Cadillac


Handling
När Elisabeth ser den grymme maffiabossen Dolan avrätta traffickingoffer i Nevadas öken och väljer att vittna dröjer det inte länge innan Dolan avrättar henne. Detta driver hennes make Robinson att tappa fattningen och ge sig efter Dolan. Efter att blivit misshandlad av Dolans och hans gorilla tar Robinson arbete på ett vägarbete. Snart ser hans sin chans att ge igen...


Personligt omdömme
Filmer om hämnd är alltid intressanta. Tyvär blir ofta filmer om hämnd överdrivna men just den här rullen håller en "normal" nivå. Hämnden är inte på något sätt överdriven eller fullständigt vansinnig där en person spränger en hel stad för att få tag på den han vill döda. Även om hämnden är grym så kan jag iallafall på något sätt känna en tillfredställelse i allt detta onda. Någonstans i mitten av filmen fick jag känslan av att om den som jag älskar skulle dödas så skulle jag vilja hämnas på precis samma sätt.
Det känns även kul att se Christian Slater i en film igen. Ibland är det en skådespelare som man glömmer bort, något som imponerade på mig är att han inte ser ut att bli äldre. Och han ser lika gammal ut som han gjorde i filmen True Romance eller Robin Hood.
Wes Bentley är en skådespelare som försvann sedan han gjorde sin stora roll i American Beauty. Efter det så försvann han lite från iallafall min radar. I just den här filmen så passar han ganska bra med sitt mörka ansikte och ibland otäcka röst.
När filmens eftertexter rullade kunde inte jag låta bli att le lite elakt åt hela filmen. Den är kanske inte en av de största filmerna som kommit under det senaste och kanske är det just för att Stephen King är författaren bakom historien så skulle jag nog aldrig plockat upp denna film från hyllan i DVDbutiken. Men nu är jag glad att jag gjorde det. En okej film om hämnd.

Betyg
7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar